måndag 15 november 2010

Vinterväxthus

Jag har börjat vinterpynta hemma, även om det kanske egentligen är litet tidigt. Men det bryr jag mig inte om. Då det inte går att vara i sovrummet eller badrummet så får köket och vardagsrummet litet mer uppmärksamhet, även om det är väldigt trångt.
Jag har fått dille på växthus och skulle hemskt gärna vilja ha ett stort växthus i trädgården. Men eftersom jag inte har något hus och ingen trädgård heller så fick ett miniväxthus flytta in på fönsterkarmen. Extra praktiskt eftersom råttorna inte kommer åt att sprätta runt jord och rötter också. I växthuset har jag ställt ett gäng växter i udda krukor, några grankvistar från skogen för att bota, eller åtminstone lindra min längtan till Jämtland, djupa barrskogar och snö. Jag har också satt ned en krabbklo som jag hittat vid havet (hav finns inte i Jämtland och jag älskar havet) och ett rådjur av plast. Sedan har jag toppat kalaset med vitt glitter för att det ska bli vintrigt.

Jag målade också en stor konservburk med vit färg och virade om en gammal spets. Det blev himla fint. (Bild kommer)
Bredvid huset har jag ställt en kruka med granris också. Det gjorde det mysigare direkt.
Eftersom jag bor i stan och oftast bara tar mig ut i naturen på helgerna så känns det extra viktigt att ha små naturoaser hemma, för att liksom påminna mig om Moder Jords närvaro. Och så känns det väldigt ombonat och tryggt, utöver att det är väldigt roligt att pyssla...

Inga kommentarer: