torsdag 4 november 2010

Nattfjärilens eviga liv

Det här halsbandet har också tagit lång tid att göra. Men tillsammans med bland annat kraniumhalsbandet och klockvisarna så hör det till en liten skara kreationer som hann färdigställas innan Vattenskadan.
Ungefär så här har jag gått till väga:
Nattfjäril hittas död i fönstret. Den får epoxiharts runt sig så att den bevaras. Sedan tar jag en gammal veckotidning och passar in ordet dansa under fjärilen. Jag slipar till kanterna noga för att få rätt form. Jag använder en dremel-kopia.
Sedan sveper jag in baksida och kanter i cernitlera och bakar i ugnen. Det gäller att inte glömma en ögla för upphängnig.
För att inte kedjan ska kännas alltför enkel och tråkig så har jag använt gröna glaspärlor och ståltråd till en sträcka. Sedan har jag blandat olika kedjor och pärlor.Det finns bland annat svarta lavapärlor, silvriga löv och bak i nacken finns en lien trollslända.Fastän jag tagit nästan hundra bilder på fjärilen så kommer den inte alls till sin rätt.
Och när jag vågar, vilket är snart så kommer det komma upp en webshop...

2 kommentarer:

Sofia sa...

och den här är också underbar - snart vågar du ...

majjsan sa...

tack.
det kommer... :)