måndag 1 november 2010

Flöde

Min älskade livskamrat och äldste-råtta Kjell blir bara tröttare, svagare och ledsnare. Han har varit hos veterinären flera gånger. Han vill inte simträna. Och nu inte heller äta medicin.
Bilen är dödsdömd. Tre verkstäder på en vecka har nekat den vård. Det har varit oändligt många praktiska saker att ta tag i, både hemma och på jobbet. Arga människor, restskatt, magknip...
Sedan kommer helgen. Ljuva underbara helg.
Jag hade planerat in loppisrunda, fotosession för mina nyskapade alster och fest. Litet andrum.

Men mina planer är veka. Ett muller från avgrunden skriker att jag inte ska någonstans. Det bubblar i alla avlopp i hela lägenheten och vatten börjar välla upp i golvbrunnen i badrummet. Felanmälan. Bara minuter efter att vi ringt på en rörmokare/vvs-person/jour-människa så väller det upp vatten ur toaletten och badrumsgolvet börjar bestämt vattenfyllas.
Jag och Jonas tar allt tyg som finns i hela lägenheten för att samla upp vattnet så att inte hela sovrummet ska bli förstört.
Rörmokaren kommer i omgångar. Och under monstermullrande och obeskrivliga ljud så forsar svart vatten ut i badrummet. Det är en obeskrivlig fasa och jag har aldrig sett så mycket svart vatten. Alla svär och vattnet strömmar.
Men sedan lugnar det sig.
Det här var innan den obeskrivliga fasan kom igång på allvar, innan vattnet blev svart.

Kanske kom flödet igång igen.
Redan på kvällen piggnade Kjell till. Och på söndagen köpte vi en ny bil.

Inte alls som jag tänkt mig, men säkert mycket bättre. Säkert precis det som ska hända. Kanske lyckades vvs-personen lossa på något.
Det är spännande för jag brukar få en härlig känsla av renhet och flöde då jag städat badrummet. För ett par veckor sedan då jag storstädade badrummet så uteblev den känslan. Det var inget jag tänkte mer på, men nu förstår jag varför. För det blev inte rent. Det var något i husets avloppsrör som satt kvar. Men nu kanske livet kan flyta litet friare.
Andrum.

2 kommentarer:

Sofia sa...

Utrensning - bland känslor och det andliga (om man ska tolka händelser i hemmet symboliskt) :)

majjsan sa...

Ja, verkligen. Tydligen ordentligt, för det eskalerade ännu mer och nu är hela sovrummet fuktskadat. Men jag är övertygad om att det kommer att komma något mycket bra utav detta. Även om det är trist nu...
Och tack! Självklart ska händelser i hemmet tolkas symboliskt!