fredag 8 januari 2010

Om att inte förstå så mycket

Jag är inte säker på att jag sovit färdigt. Men semestern är slut och sovmorgnarna och siestorna också.
Men inte drömmarna.
Det har varit en tid då jag inte bara övat på, utan också lärt mig att dricka ur en mugg samtidigt som jag ligger ned.

Att i horisontell position inmundiga dryck handlar i grunden om två viktiga saker.

Dryckeskärlets utformning.
Det får inte vara för djupt eller ha några plötsliga rundningar eller tvära kurvor. Då ökar risken för spill. Är det tillverkat av ett alltför skört eller dyrbart material störs lugnet.
För lugn är den andra pelaren i den ädla konsten att dricka kaffe då jag ligger i soffan.

Misslyckande beror oftast på bristande tålamod och en överdriven iver som bara resulterar i en dränkt kudde och blöt haka.
Men med stor, men inte krystad försiktighet så går det utmärkt.
Under Jämtlandssemestern har det varit tjugo minusgrader dag ut och dag in. Då är det inte speciellt lockande att vistas ute några längre stunder. Jag har tittat ut genom fönstren och sett på väggen av det härskande mörkret.
Utan värme inget liv, så jag har stannat inomhus. Mörkret är som ett omöjliggörande täcke runt all existens. För att det behövs. Det är ett ypperligt tillfälle att lära sig mer om konsten att ligga ned och dricka kaffe.
Inte av någon högre anledning än för att upptäcka vad trötthet och iver gör med ens väsen.
Och att lugnet gör det omöjliga möjligt.

Inga kommentarer: