torsdag 21 januari 2010

Försök att röka och meditera samtidigt

Försök att röka och meditera samtidigt
Försök finnas i den här världen.

Det är så det känns. Det här med att finnas till.
I vårt moderna, civiliserade samhälle bränner vi ljusen i båda ändar. Det är litet av varje. Dubbelmoral.
Jag är inte det minsta bättre själv. Jag är ingen mästarinna i att hantera stress precis. Jag får ont i magen och har på senare tid utvecklat migrän.
Det är svårt att låta bli att ryckas med i alla karuseller.
Att tro på att det jag gör och den jag är, är tillräckligt bra.

Stress botas med mer stress.
Symptom botas med gift.
Och sen meditation. Locket på. Andas andetag här och nu.
Sen är det bara att köra på igen. Fortsätta som vanligt. Som om ingen migränattack någonsin varit där och viskat om att det är något som är galet.
Stresshantering istället för ett liv utan stress, varför ska det vara så svårt?

Det är så sorgligt att till och med gatstenarna känns stressade. Snabbt smattrar klackar på gågator.
Bara klockorna har tid.
Så är det numera.
Urmakaren har gott om tid.
Arbetslös. Och med ett helt lager klockor.
Som bara ligger där och har tid.

Och vi andra, vi ickeurmakare som spar tid.
Men även om vi sparar oss fattiga så får vi inte någon tid över.
Där ligger tiden utrunnen och spilld i sanden.
Och aldrig kan inte plocka upp den.

Det är en dålig investering att spara tid. För det blir ändå aldrig någon över. Det visste visserligen Momo redan 1973.
Men även om den sanningen kom innan jag föddes så har den inte bleknat.
Tid går inte att spara.
Och ju mer jag gör, desto mindre tid över har jag.

Tid ska spenderas för att jag ska känna mig rik. Jag ska inte spendera tid på sådant som jag mår dåligt av.
Jag ska inte prova kläder i otäckt provrumsljus, inte läsa i sura prettoforum om musik, inte tro att det jag gillar är viktigare än vad jag är.
Jag ska inte gå på näsan-i-vädret-ställen, inte jämföra mig med ”mer lyckade människor”.
Det är bara att sluta. För även om jag har tid så vill jag inte.
Det enda som händer är att hjärtat slår snabbare.
Det finns bara tid till det som är roligt.

Inga kommentarer: