onsdag 18 augusti 2010

Husmorskomplex

Under semestern fick jag något slags husmorskomplex och började sylta och safta. Det var otroligt roligt även om det inte gick så bra.
Jag gjorde bland annat en rabarberdricka med nejlikor. Frisk och god. Och så fick jag gå loss i rabarberodlingen.Det blev vaniljdrömmar och citron- och potatismjölskakor också.Jag gjorde också rabarber och ingefärsmarmelad med inspiration från Leila Lindholms A piece of cake. Den är mycket godare än den ser ut. Och det mest fantastiska är att den ens existerar.

Det här behöver man:
4 stora rabarberstjälkar
1 tumstor färsk ingefära
1/2 vaniljstång
Saft av 1 citron
1/2 dl vatten
1kg syltsocker

Så här skulle man göra: Skölj, skala och skär rabarberna i små bitar, skiva ingefära tunt, dela och skrapa ur vaniljstången. Blanda allt utom syltsocker i en tjockbottnad kastrull och låt koka utan lock i cirka 15 minuter. Tillsätt syltsocker och rör om, koka utan lock ett par minuter och skumma av om det behövs. Lyft ur den halva vaniljstången och låt marmeladen svalna något. Färga marmeladen med några droppar röd karamellfärg. Häll upp marmeladen i varma desinificerade och täta burkar.

Jag dubblade receptet, tog mer ingefära, hade glömt syltsocker så jag krossade en deciliter kart av röda vinbär och bytte till sist ut den röda karamellfärgen mot grön...
Jag är sämst på att följa recept. Man kan ju gå sin egen väg istället.

Det är roligt att göra saker själv. Jag är inte ensam om att tycka det. Jag läser ganksa mycket recept och kollar vad som kan tänkas bli bra. Jag läser väldigt ofta om hur otroligt lätt det är att för egen maskin framställa sylt, saft, marmelad, kakor...
Alla är så duktiga. Det går så snabbt och lätt. Kan det vara så att det bara är jag som är hjälplöst ohändig i köket?
Så fort jag går in i ett kök och försöker mig på ett gediget recept så kokar den superenkla det-går-inte-att-misslyckas-med-marmeladen över. Sockerlösningen väller målmedvetet ut över spisen...
Spisen förvandlas på bara några sekunder till en kub av klister och rökutvecklingen ska jag inte ens nämna...
Det är inte alls så smidigt, lätt och enkelt att koka marmelad!
Visst förstår jag att man inte hela tiden kan berätta om alla misslyckanden, men det hade nog varit bra att få veta att det är fler som inte är perfekta. Eller bara inte kan följa ett recept...

Inga kommentarer: