måndag 10 maj 2010

En kaktus på vägen

Jag gillar kaktusar. Kanske mest för att det är den enda växt som står ut med mig, eller den enda växt som jag klarar av...
Alla andra blommor dör på grund av mitt oregelbundna vattnande, dåliga andedräkt eller jag vet inte.
Jag drömmer om att ha lika gröna fingrar som min mor. Hon kan stoppa ned en valfri pinne i jorden för att bara någon vecka senare se den grönska glatt. Hos mig är till och med kaktusarna litet torra.
Men jag gillar dem ändå. De är taggiga, sköter sitt och är gröna och glada ändå. Den här minikaktusen kan följa med på alla äventyr hädanefter då jag gjort den till örhänge.
(Självklart ska den inte bo där i en fängslad tillvaro för alltid, utan kaktusen kommer så klart att få flytta ut så fort den är vuxen nog för det.)

Kaktus enligt Solöga
Du är alltid en del av moder jord. Visdom: Jag är en del av moder jord. Jag lever och verkar i balans med moder jord. Allt liv på jorden är en viktig del av mig själv. Jag lyssnar och tar del av moder jords visdom. När du visar kärlek och respekt inför allt liv på jorden så öppnar du också upp för moder jords visdom.

Inga kommentarer: