torsdag 15 april 2010

Välkommen vulkan

Jag tycker inte att djur, växter eller människor förtjänar att dö. Men däremot tycker jag om när det blir då min mänskliga litenhet blir påtaglig.
Jag njuter av att vara nära människans litenhet, för det är precis det som händer vid ett vulkanutbrott.
Moder Jord vrider sig, mullrar och försöker göra sig påmind. Du eller jag kan bara stå där och inte göra något åt saken. Inga pengar, mutor eller ens Bruce Willis kan göra något åt det.
Jag tror att den där litenheten är väldigt viktig för oss människor att känna. Åtminstone ibland. Det är så lätt att blåsa upp mänskligheten till att vara skapelsens krona. Vi slår oss för bröstet och stolta väger våra stora hjärnor. Men glömmer bort att vi som art är liten, lika bräcklig och skör som alla andra arter. Vi är också sköra, små och precis hur dödliga som helst.
Vi må ha lika stora och lysande själar som alla andra varelser. Men vulkanen påminner oss om att vi inte ska få storhetsvansinne. Och inför vulkanen är alla arter lika små och dödliga.
Tack för det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var bra sagt. Och jag blir irriterad när vetenskapsmän pratar om universum. Vad vet de om universum? Lika mycket som myror i en myrstack vet.
Kamelsilaren

samira sa...

Oj, jag gillar inte den där "pyttelilla" känslan. Man känner sig så ynklig då. Tycker däremot det är bra att inte ens Bruce Willis kan göra något åt vulkanen, hehe. Rätt åt oss egentligen, framförallt alla som gnäller på vulkanen (?!). Alltid bra att vakna upp som du skriver.

majjsan sa...

Till Anonym: Jag tror du har rätt. Vi ska inte tro att vi vet allt...

samira:
Jag tror inte att man ska behöva känns sig ynklig för att man är liten... Bara som en del av något mycket större.

KRAM!

Anonym sa...

Det finns 2 universum, ett manligt och ett kvinnligt. "Big bang"- teorin är det manliga och Fred Hoyles teori om "ett universum utan början och utan slut" är det kvinnliga.
Kamelsilaren