söndag 8 april 2012

Svart och vitt


Stilleben i fönstret på mitt rum.
Kornigt, svart och vitt.

I torsdags köpte jag ett fint rött vin gjort på zinfandeldruvor (obs: inne!)Min tanke var att jag skulle dricka vinet och läsa någon bok eller göra något vettigt, kreativt och intellektuellt. Med mitt röda fina vin skulle jag känna mig kulturell, lyckad och bra. Hel som människa.

Men sedan har jag inte förmått mig själv att öppna den där flaskan vin eftersom jag inte har kommit upp i den intellektuella nivå där jag kunde tillåta mig själv att dricka vin för 89 kronor. Siestor, långpromenader, shit-chattande med spirande krukväxter, bokläsning och pysslande hjälpte inte. Jag blev aldrig fin nog för min flaska vin.
Det är ju löjligt.

Kanske kan man bli kulturellt förhöjd av fint vin istället?
Eller är det kanske bara att ta tjuren vid hornen och anamma en helt annan syn på universum.
Jag tror det.

Inga kommentarer: