tisdag 24 april 2012

Ett mentalt lavemang


Det står på internet att bikram yoga är en mentalt och fysiskt utmanande form av yoga.
Och att upplevelserna av yogan speglar din nuvarande kondition.
Jag ville spy, dö och svimma på mitt första pass.
Efter att den första lyckobubblan lagt sig så tänkte jag att jag var otränad, svag, dålig och värdelös.

Men så är det kanske inte.

Sedan läste jag den där texten igen.
Och så gick det några dagar av pratande med träd, helande och stillsamma andetag.

Jag tänker till och insikten sköljer över mig.
Det är kanske inte bara fysiska utmaningar som får mig att vilja spy. Det är också de mentala.

Man ska göra så mycket man orkar här i livet heter det. Jag har inte förstått att det finns något som heter att man inte orkar mentalt. Så mycket man orkar har i min värld endast varit begränsad till det fysiska.Blodsmak, svett, total utmattning, fysiska symptom.

Men så är det faktiskt inte.
Det kan bli jobbigt mentalt också. Och då måste man stanna upp. Sätta sig ned. Bara stirra, glo och titta. Hämta den psykiska andan.

Inga kommentarer: