tisdag 15 juni 2010

Snart på tv...

Jag är fortfarande generellt tveksam.
Men jag tror att jag samtidigt håller på att öppna hjärtat för universums kraft.

Allt blir som det ska.
Det är en provocerande tanke. Men jag tror ändå att det är sant. Jobbigt sant.
Men det finns en magkänsla som talar till mig. Och jag försöker lära mig att lyssna. Jag försöker höra när känslan säger ja och när den säger nej. Det passar inte alltid så bra.

Helt plötsligt hittar jag mig själv i soffan. Lugnt och arbetandes. Lugn kan finnas litet var stans.
Då, precis mitt i lugnet ringer ett produktionsbolag och frågar om jag inte vill spela journalist i tv-serien Starke man.
Inspelningarna är på måndag och jag kan ta med penna, block och bara vara mig själv.
Jag sade ja.

Lugn behöver inte bara vara att sitta stilla på en bergstopp. Lugn kan vara att stå i några minuter i en matvarubutik och lyssna på det faktiskt fantastiska ljudet av kyl- och mejeridiskarna.
Ett lugnt och tryggt brummande. Mitt i all köp-det-här-hets så kan jag fortfarande vara lugn och låta allt passera som moln på himlen.
Det är kanske enklare att hitta lugnet med jord på fingrarna eller osvensk mark under skosulorna. Men lugnet finns faktiskt på Ica också. Det finns i min mage. I hjärtat liksom.
Frånvaron av ett trädgårdsland, tillfällig skogssaknad och ett hem ska inte stoppa mig från att känna att jag är rätt.
Åtminstone en liten stund ibland.

4 kommentarer:

Elli sa...

wohooooo kändis!!! och lugn, jag vet inte vilket jag är mest imponerad av ;) Vi måste ses snart... jag är ledig onsdag-torsdag den här veckan, sen jobbar jag sju dra i sträck :( Skicka ett sms när du kan!! pusspusspusspuss

Sofia sa...

Glöm inte att du kan plantera och ha miniträdgårdar nästan var som helst. Själv har jag till mina grannars förtjusning tagit över och planterat på hela hyreshusets bakgård. Använd vad du har. Det är också ett sätt att se till att det ordnar sig, utan stora pengar ...

majjsan sa...

Det är ett jättebra förslag! Tusen tack. Jag ska se till att det blir grönt på min bakgård också!

Sofia sa...

Urban planting. Det kallas en trend av vissa, men jag tror det är ett skifte i vårt medvetna. vi är både del av och ansvariga för alla platser - vem som äger dom är mindre viktigt... och din hyresvärd blir säkert jätteglad - det är iallafall min :)lycka till!