fredag 26 mars 2010

Gotisk magdans

Det är fredag och livspepp har brutit ut över sydvästra Skåne. Jag har en glad aura med en radie på ungefär två mil runt mig.

En av de saker som jag försöker att jobba litet extra med under 2010 är att jag inte ska låta några tråkiga rädslor begränsa mig. Inget fånigt "inte-kan-väl-jag...", eller "jag-som-är-så-dålig-ska-väl-inte.." och annat mesigt ursäktande för min existens. Jag försöker sluta med det. Inget blir bättre utav det. Tvärtom trippar jag på tå och hela min själ blir ledsen.

Jag jobbar hårt på att inte vara inskränkt utan att hela tiden vara öppen för nya vanor, tankar, filosofier, prövningar och äventyr.
Jag försöker tysta haren inom mig. För den har tagit litet för stor plats under en sisådär 28 år.
Det går både bra och dåligt.
Men en riktigt klockren käftsmäll av lycka fick jag då jag hittade gothic belly dancing. Det måste vara det bästa som hänt verkligheten sedan... kameran uppfanns.
Gothen är på väg tillbaka, men på ett bättre sätt än vad den varit tidigare. Snyggare, mer medveten och i högre kvalitet.
Jag älskar det drömska, dramatiska, melankoliska, mystiska, silvriga, mättade, tidlösa med gothen. Och kanske framförallt det gudinnelika.

Det är något i det häxiga, trolska och gudinniga som gör mig varm och bubblig i hjärtat, precis som när jag var 17 och satt i timmar och sydde spets på alla mina kläder. Som då jag satt i timmar och letade obskyra gothband och beställde skivor, köpte silversmycken på second hand och blandade mina egna ögonskuggor för att få dem riktigt mörka. Det är nostalgi men inte på ett dammigt sätt.

Och att blanda allt detta sagolika med dans. Det kan inte bli annat än succé.
Det är så himla vackert. Man kan lära sig svärdkoreografi och ha för mycket smink, skelettdelar och spets på sig. Och utföra fantastiska rörelser. Jag har bara testat magdans litet grann. Det är otroligt häftigt och runt höfterna finns betydligt fler muskler att ta kontroll över än man kan tro. Som sjukgymnast är jag extremt fascinerad över det. Och som privatperson är jag extremt fascinerad över svärdkoreografi och slöjor.
Det finns i Sverige. Så nu får vi se när jag vågar sluta drömma och göra slag i det här... Gothic belly dance i Sverige

1 kommentar:

Stina sa...

det verkar inte gå att se dina bilder i det här inlägget? Är det min dator som muppar sig? =/