onsdag 18 juli 2012

Textil forskning

En dam som min mor städar hos hade ett par lakan av satin, siden eller något annat glansigt material. Damen tyckte absolut att jag skulle ha lakanen och göra "något kul av dem". Det kom helt klart att bli en utmaning eftersom knall-lila satin är ett lite knepigt material och färg. Men med hjälp av ett par skvättar klorin senare så drog forskningen igång.

Hur mycket klorin behövs för att ändra färg på ett satintyg? Hur gör man det snyggast? Ska man använda blomspruta eller lägga allt i en hink med utspädd klorin? Och hur lång tid tar det?

Jag har nu testat rubbet. 
 Så här såg tyget ut innan. Jag har också sparat ett lakan i den här färgen för att experimentera vidare.
Och här pågår en process med klorin, varmt vatten och lakan. Det tog ungefär en timme för att hälften av färgen skulle avlägsna sig. Färgen blev betydligt mer bleklila och i min smak bärbar.

Här har jag sprayat med ren klorin. Bäst blev det med en mer riktad stråle. Det gäller att skölja ur tyget efter cirka fem till tio minuter, för det går snabbt. Jag vet att klorin inte är något miljöhjälteredskap. Men jag har trots allt valt att experimentera med det för att kunna använda fler tyger. Och det går inte åt så vansinnigt mycket klorin. 

Nu återstår bara att sy. Jag tror att det lutar åt en underklänning. Åtminstone.

Inga kommentarer: