torsdag 19 juli 2012

Experimentell väska

Jag har under de senaste dagarna fortsatt med textil forskning på olika sätt. Det här är det senaste experimentet. Jag ville undersöka om det var möjligt att göra något snyggt/acceptabelt av ett riktigt fult lakan. Jag hade hittat ett superbilligt lakan i en fyndpåse med mattrasor på loppis. Egentligen ville jag ha ett av de andra tygerna i påsen och ett fult lakan blev över.

Jag tycker ofta att det är precis så, att jag gärna vill göra om saker, men att råmaterialet kanske är lite fult. Så går det att göra något snyggt av något fult? Är det möjligt? Det är kanske att dra på lite stora växlar att kalla det för textil alkemi. Men syslöjdsanarki är väl egentligen ingen överdrift?
Jag satte själv upp reglerna för hur det skulle få gå till. Tyget fick inte färgas eller i grunden förändras, men applikationer, detaljer, spetsar och liknande får fästas till tyget. Att måla på tyget tillåts. Jag sydde på några fickor, spetsar, målade en schablon, sydde på en virkad duk, en rosett, några knappar och handtag.

Jag vet inte om jag kan påstå att resultatet blev direkt snyggt, men jag måste nog erkänna att det blev över förväntan.

Inga kommentarer: