fredag 19 augusti 2011

Det har regnat i Krakow

Nu har jag kommit till Krakow. Först ett taxikaos från vårt hostel i Kiev till flygplatsen, buss, flyg, buss och mer buss innan vi var framme. Det har varit vansinnigt varmt, regnat och åskat. Det är underbart att förstå bokstäverna på skyltarna även om jag inte begriper språket, men här förstår folk lite engelska och det är EU... och inte någon direkt sport att klara sig här.
Men det är fint här.

Vi har hunnit kolla in hemma-pysslar-butiker och fått både inspiration och kanske till och med en gnutta självförtroende.
Jag har också hunnit med att dricka ett par polska öl och imorgon är det Auschwitz som står på schemat. Jag har stått i valet och kvalet i flera dagar om jag ska åka dit eller bara stanna i Krakow, men nu ska jag dit iallafall. Det är mitt tredje besök på koncentrationsläger i livet. Tidigare har jag varit på Sachsenhausen och Dachau, men det var mer än tio år sedan. Jag är rädd att jag kommer att ta in ondska och elände på ett helt annat sätt nu än tidigare.
Jag både vill ta in det på ett annat, kanske mer vuxet sätt nu, samtidigt som jag gruvar mig för att komma nära all ondska och elände igen. Visserligen är den kasnke alltid närvarande och jag vill i så liten mån som möjligt vara en del av den... men jag har å andra sidan inte tillräckligt många bra argument för att avstå. Inte heller magkänsla och hjärta säger att jag ska låta bli, även om det känns ... hemskt.
Och än en gång tar orden bara slut.

Inga kommentarer: