måndag 28 februari 2011

Till nästa nivå - genom badrummet

En smutsig dröm från i natt. Jag måste fly. Jag står i lerigt vatten och det finns massor av äckliga djur överallt. Jag måste bort, snabbt. Jag blir visad av en blond tjej att jag kan krypa ned i springan mellan badkaret och väggen för att komma genom golvet och bort från allt. Det är fruktansvärt smalt och jag vet inte hur jag ska klara det. Jag får panik och känner mig instängd. Jag är livrädd för att fastna mellan den påstådda friheten och äckelvärlden, och då sitta fast bakom ett badkar!
Men det går bra. Jag slinker genom. Jag kommer till nästa nivå, som också är ett badrum och jag måste åla genom trånga utrymmen mellan badkar och vägg och så småningom in i avloppet för att komma ut på andra sidan.
När jag väl kommer ut på andra sidan skiner solen. Men det är också det enda som är bra. Jag står med smutsigt vatten upp till midjan och känner mig vansinnigt smutsig. Jag blir ombedd att plocka upp en flaska från botten. Efter den här långa strapatsen skulle det vara gott med en öl. Och på botten ligger en brun, smutsig flaska. Men den går att tvätta av så att den blir alldeles ren och fin. Men när jag väl öppnar den så innehåller den bara vatten, visserligen rent vatten, men jag blir ändå besviken.


Jag har inte kommit fram till vad drömmen vill säga. Men det kan vara kvalfyllt att åla mellan olika lager av verklighet och medvetande. Och att jag blir besviken av vatten istället för öl... Men det visste jag ju redan innan...

Inga kommentarer: