fredag 17 december 2010

Nymffladdermusen hälsas välkommen

Jag blev så glad att jag satte middagen i halsen då jag fick veta att Sverige fått en ny fladdermusart. Trots migränhuvudvärk började jag fäkta och skratta. Det finns inget roligare än nya arter.
Myotis alcathoe, nymffladdermusen är så hjärtligt välkommen till min närhet.
Den har säkert bott i Sverige anonymt ett bra tag, men nu är den en officiell del av naturen.
Och den är så välkommen, Sveriges nittonde fladdermusart.
Den är liten (3,5-5,5 gram tung)
Det verkar inte som att någon har sett den tidigare, men den är nu bevisat hörd i Skåne och Blekinge.
Tydligen gillar den tät lövskog och håller en rätt så låg profil.
Först 2001 blev den en erkänd art, men enligt Sveriges Lantbruksuniversitet ska det ha hittats en nymffladdermus i Grekland redan 1981.
Den har det allra högsta tonläget av alla eruropeiska fladdermöss, äver 40kHz.

Nu vill jag veta exakt var den finns, så att jag till våren kan åka ut och spana. Även om den är mycket sällsynt, men det tycker jag är ett ganska sympatiskt drag av ett djur.
Och jag lovar att inte störa.

Här finns mer matnyttigt om fladdermöss.
CopyBat
Fladdermusrehab

Inga kommentarer: