torsdag 23 december 2010

Keramiskt skapande

Lite kreativ har jag varit under hösten. Jag hann med en intensivkurs i keramik på Keramikverkstan. Det är märkligt att jobba med lera. Det är inte bara att producera prylar, så klart.
Utan det handlar om att våga vara bestämd och att våga ta kontrollen över leran. Det måste vara okej att misslyckas och jag måste hitta en inre stabilitet i kroppen för att kunna få lerklumpen centrerad. Hittar jag inte den där stabiliteten så tar leran kontrollen över drejskivan och mina händer bara skakar i den ojämna leran. Så det gäller att leta upp den där balanserade inre kärnan. Det är inte så enkelt som man kanske kan tro.Men med lite god hjälp av handledarna så lyckades jag få till tre små koppar. Och glasyren gör att det hela ser mycket bättre ut och de personliga skavankerna blir lite mer diskreta.
Att arbeta med lera handlar inte bara om att hitta en stabil kärna inuti kroppen, utan också om att skapa från grunden. En lerklump som jag kan leka skapare över. Frihet att kunna skapa det som jag vill. Och med smutsiga, geggiga händer så känns det som att börja om. Nystart. Och att den svarta krukan/koppen/pottan blev oformlig och Dali-aktig tycker jag faktiskt blev rätt bra. Den blev lite mjuk och snäll.

Inga kommentarer: