tisdag 4 november 2008

Industrispionage


I Stenungsund förändras molekyler, i den här fabriken. Den här fabriken är utsikten från min systers arbetsplats. Foto: Jonas Sandberg.

En helg är något som går snabbt, inte bara för att den är kortare än en arbetsvecka, utan kanske också för att man är ledig på helgen, vilket medför en annan tidsuppfattning.
I helgen var jag ledig och testade mina vingar i Göteborg, med fokus på Angered. Angered är en av Sveriges mest underskattade platser. Där är sjukt trevligt, inte bara för att systern är lokaliserad där, utanför att det är allmänt mysigt där. Där är svårt att hitta; äventyrligt och spännande. Det finns helt unik shopping till låga priser. Och så vidare.

Fredagen innebar förutom ankomst till Göteborg också en tripp i helt ny bil till plastfabrik i Stenungsund.
Industrispionage. Visserligen lagligt, men det gav en viss känsla av bus då vi smög runt bland stora plastmaskiner och lärde oss om hur man gör plasttester och att min syster eldar plast på heltid. Framförallt eldar hon kablar. Hon visade oss hur en bra, respektive en dålig kabel såg ut efter att hon eldat den. Jag tyckte bara att det såg svart ut. Intressant.
Efter ett antal år på Chalmers verkar människorna i plastfabriken, min syster inkluderad, tycka att det är höjden av existens att elda plast, testa hållfasthet och värmetålighet i plast.
Något som för en i plast oinsatt medborgare kan tyckas svårgreppbart. Men det är mycket som är svårgreppbart.
Och alla maskiner var så vackra. Skönhet är mer universell, inbillar jag mig för att hitta en röd tråd hos mänskligheten igen.
Jag skulle också vilja jobba på någon stor industri, eller i alla fall ha ett arbete som jag glatt och hejdlöst engegerat kan berätta om. Och att spontant kunna hålla en föreläsning om alla spännande moment som vardagen innehåller.
Det är något som fattas i livet. Inte alls för att jag har tråkigt för jag har allt som oftast rätt så roligt. Men utan jobb kan man inte vara ledig. Utan jobb har man ingen semester, helg eller fritid. Det skulle jag vilja ha. Och kanske till och med något som kändes roligt, meningsfullt eller åtminstone uthärdligt.

Resten av helgen innehöll i urval; tacos, sprit, samtal, funderande, sömn, film och shopping. Sedan var jag tillbaka i Malmö och frågan är om allt är som vanligt, eller inte.

Inga kommentarer: