torsdag 28 juli 2011

Det magiska i att äta tomater

Tomaterna mognar i fönstren där hemma. En efter en blir de röda, söta och goda. Det känns väldigt fint att stå i soffan och plocka egenodlade körsbärstomater i fönstret. Att odla tomater i krukor inne i en lägenhet är inte jättesmidigt. Det måste erkännas. Plantorna svävar upp mot taket och ut genom öppna fönster. De slingrar sig ut över väggar, ständigt på väg. Jag försöker hålla dem någorlunda i närheten av fönstren. Men jag njuter av att det växer, lever och frodas.Allt vattnande, pysslande och pratande med mina tomater gör att jag får en annan respekt för mat. Det är komplicerat och varje liten tugga tomat och mat är ett underverk. Det är ett mirakel och det ligger så otroligt mycket kraft bakom att kunna njuta av en tomat. Att köpa en liten ask tomater är lätt. Det är inget som jag behöver tänka speciellt mycket på. Men nu gör jag det. I varje liten röd, rund boll finns så mycket kraft. Det är fantastiskt. Och riktigt gott.

Inga kommentarer: