måndag 31 januari 2011

Ett experiment

Som ett av flera steg i mitt projekt att krypa innanför min egen hud och göra ett djuphavsdyk i mitt undermedvetna så försöker jag att komma ihåg mina drömmar. Jag försöker använda dem och jag letar symboler och tendenser. Då jag kommer ihåg skriver jag ned dem. Det har fungerat ganska bra. Under det år som jag skrivit ned mina drömmar så har jag märkt hur de utvecklats. Jag ser klarare färger, starkare känslor, jag hör ljud; ibland till och med låtar och melodier. Det dyker allt oftare upp färger och former som jag kan använda mig av i min vakna kreativitet. Visst blir även mardrömmarna intensivare och blodsplatter och spyor tydligare. Men medicin kan vara besk…
Ämnen som jag behöver behandla mentalt syns tydligare. Jag funderar mycket på mina drömmar under dagarna. Men nu tänker jag att jag tar det ett steg till. Drömmarna får lämna skrivboken. De får lämna terapirummet och istället belysas av offentligheten här i min blogg. Kanske för att ytterligare bevisa för mitt undermedvetna att jag tar drömsymbolerna på allvar. Och för att det kan vara enklare att se på mig själv med yttre ögon.
Jag provar.

I natt:
Jag är tillsammans med hela min familj på semester. Allt är rörigt och vi måste resa iväg. Men jag vill inte. Jag har fått, eller håller på att få en ny vän. Det är en enormt stor tiger. Jag är rädd för den, eftersom jag vet att det är en farlig tiger. Men jag kan inte låta bli att vara i närheten av den.
Den är så mjuk och underbar, så fin. På något sätt lyckas jag bli vän med tigern. I sin mjuka päls i pannan har den ett spiralmönster som består av prickar i dess päls. Det är otroligt vackert och jag ger tigern en puss i pannan.

2 kommentarer:

Sofia sa...

Kraftdjur på ingång. Häxan rekommenderar - ta reda på allt du kan om tigern - måla gör smycken dansa den. Den har tagit kontakt. Nu är det din sak att se till att göda den ...

kram

majjsan sa...

Tack. Har redan börjat läsa på massor om den. Men jag ska följa goda råd och dansa den, måla den och att göra smycken. Det känns alldeles rätt. Tack. Det betyder enormt mycket!