torsdag 1 september 2011

Om vardaglig generositet på Hemköp

En sak som jag jobbar väldigt mycket med just nu är att inte vara snål med mig själv. Jag försöker att inte vara blyg och att inte hålla inne på information om mig själv i onödan. Jag kan inte fortsätta utgå från att allt som tangerar mitt jag är totalt ointressant.
Det är bara hämmande för mig själv och bara dumt, onödigt och självplågande. Och det ska väck och bort snarast.

Igår när jag blöt som en dränkt katt handlar mat tillsammans med Jonas på Hemköp får jag ett gyllene exempel på vad generositet handlar om.
Jag står och lastar upp varor på bandet i kassan. Det är onsdagsgrått och jag är förutom blöt både trött och hungrig. Det kanske kassörskan ser.
För sedan frågar hon om jag inte vill ha ett recept på en härlig höstgryta. Det vill jag självklart ha.
Hon tipsar om att jag kan använda flera av grönsakerna som jag köpt i grytan och att den är både nyttig, enkel och fantastiskt god.
Så otroligt otippat och generöst. Jag lär!

I grytan ska man koka grönsaker i några förpackningar krossade tomater. Man kan ha vilka grönsaker man vill, men det är viktigt att ha med rotselleri för då blir det rikitgt gott!

Inga kommentarer: