tisdag 11 december 2012

Ett okänt hus












Jag vet inte vad det här är för hus. Allt jag vet är att det ligger i Eslöv. Men det är ett övergivet hus, precis ett sådant som jag ibland hittar när jag sover, i drömmarna. Ett sådant hus som jag utan att tänka två gånger bara måste åla mig in genom fönstret i. Jag vet att huset knappast kommer att vara fyllt av guld, ädelstenar, rökelse eller myrra. Men kanske finns det andra skatter? Det går inte att veta förrän jag genomsökt huset. Kollat genom varje rum av det. Det är ett spännande äventyr av vakendröm. Och man säger ju att hus i drömmar symboliserar ens inre liv och varande. Nu mår jag kanske inte alltid riktigt så illa som det här huset visar. Men det finns trasiga hus inom oss alla tror jag. Jag kan inte föreställa mig att det skulle kunna vara ohälsosamt, eller förbjudet att ta en liten varsam promenad i sitt undermedvetna, oavsett om man sover eller är vaken, vilket nu som är vilket...

Inga kommentarer: