tisdag 9 februari 2010

En vanlig vuxen

För någon dag sedan var jag på Moderna museet.
I entrén då jag skulle betala in mig och Jonas frågade kassadamen:
- Är ni vanliga vuxna?

Hon menade om vi var berättigade någon form av rabatt.
Kanske var vi unga?
Kanske gick vi på någon utbildning?

Var det en kuggfråga?
Är jag en vanlig vuxen?

Ja, jag antar det.
Jag har jobb, dålig hållning, längtar till helgen, tar inga mediciner, inga allergier, hyresrätt, inga betalningsanmärkningar och litet lagom många och välgödda demoner som gnager mig.

Är jag en vanlig vuxen?
Kanske inte.

Jag längtar till nästa gång jag ska göra något smärtsamt ingrepp i min kropp. Jag låter räkningarna gro i hallen. Jag drömmer om universum tyngdlöshet och har dagligen religiösa upplevelser till följd av ett utpräglat läppglasberoende. Jag hatar barn och äter all mat ur en skål.
Är jag en vanlig vuxen?

2 kommentarer:

Anne Solveig sa...

Hej Majsan
Kul att du har med Gudinnerummet i din blogglista, jag tycker du skriver härligt med en underbar humor, och samtidigt värnar du om det goda, djuren m.m.

På tal om vanliga vuxna så brukar jag ofta kalla andra människor i samhället för vanliga männsikor som om jag själv är från en annan planet... men det är jag kanske... Kram Anne

majjsan sa...

Hej
Vad glad jag blir.
Tusen tack.
Det värmer oändligt ska du veta.
Och jag tror att det kan vara litet nyttigt att erkänna att man kan vara från en annan planet. För ganska ofta känns det just så!
Kram!