måndag 18 oktober 2010

Hackspett

I lördags var det åter dags för en ny bilsmäll. Tre fel på besiktningen och det kommer att kosta massor. Det känns inte roligt, även om det är världsliga ting. Jag undrar vad prövningen vill lära mig.
Istället för att åka direkt hem begav jag och Jonas ut i höstskogen. Där sken solen och allt var i frid.
En hackspett satt i ett träd och hackade. Jag har aldrig tidigare sett en hackspett så jag blev alldeles till mig. Jag gick närmre och den satt snällt kvar en god stund. Den tittade på mig och hackade vidare.
Det kändes väldigt fint.

Enligt Solögas bok Djurens språk är hackspettens budskap:
Ha mod att gå vidare. Bryt med ditt gamla liv. Din gåva är livskvalitet.

1 kommentar:

yeska sa...

Hej Majsan
Jag har en helt fantastisk frukostgäst varje morgon och nu försöker jag lista ut vilken variant av hackspett Han/hon är. Jag spikade en spik förra året och hängde upp talgbollar så jag ser fåglarna från mitt fönster. Den tycks föredra jordnötstalgkolven i år men det kanske bara är nyheten behag. Jag ser att ditt inlägg är från förra året men jag hoppas du ser det här ändå :)