tisdag 5 oktober 2010

Experiment

Jag har äntligen börjat experimentera litet med plast. Det är litet trixigt, men jag har gott hopp om att jag kommer att lära mig efter hand.
Till halsbandet har jag använt:
två nattfjärilsvingar från en död nattfjärilsvinge som jag hittade i köksfönstret
några silverstjärnor från en hobbybutik
vit kartong till baksida
svart cernitlera
halskedja från loppis
silvervingar från loppis
en liten silvernyckel som jag troligen köpt i någon pärlbutik
Jag följde slaviskt rekommendationerna för mätning av tvåkomponents-epoxihartset. Jag vägde upp det. Jag lade vinge och stjärnor i urgröpningen i en plastpalett och hällde på den flytande plasten.
Sedan fick det stelna i typ tolv timmar. Sen bankade jag ut skiten och slipade kanterna med en dremelkopia. Tips är att ha en dammsugare som suger upp slipdammet. För det dammar ohyggligt mycket och jag blev helt fnasig i munnen.
Jag putsade ytan med en tre-stegs-nagelfil för att få bort alla ojämnheter där annars damm kan samlas och fördärva allt.
Riktigt fint slippapper är litet svårt att hitta, men ett nagelfil/poler-set gör susen.
Sedan placerade jag gjutningen på en bit vit kartong och bakade in paketet i cernitlera. Jag använde litet ståltråd för att göra krokarna till upphängning och nyckel.
Sedan bakade jag det i ugn på 110 grader. Det var litet nervöst för jag visste inte om plasten och cernitleran skulle komma bra överens i ugnen. Men det var inga som helst problem. Sedan var det bara att montera.
Bättre grejer kommer så fort jag samlat mer erfarenhet...

Inga kommentarer: