onsdag 23 februari 2011

Jag kan inte flyga, men har gjort egna vingar

FN har utsett 2011 till Skogens år. Jag längtar efter mosslukt, skymt av hjortar och porlande bäckar.
Men jag har också gjort några smycken med skogstema, för att lindra längtan efter grönska.. Det här halsbandet med vingar och gröna pärlor är det första. Jag är ingen skalbagge, ingen fjäril, ingen fågel. Därför har jag inga vingar. Men jag vill gärna ha. Även om jag inte kan flyga med dem så har jag ändå gjort mina egna vingar.
Det ger en känsla som är behaglig att spara på.

För att göra det här bevingade halsbandet har jag använt:
Till vingarna:
Alldeles vanlig ståltråd som jag böjt med en liten tång.
Tvåkomponentsepoxi-harts som jag hällt över ståltrådsformen.
Smörpapper, för att rädda underlaget.

Sedan har det fått torka typ 12 timmar och sedan har jag slipat bort överflödig plast med en mirakelslip från något av de tidigare decennierna på 1900-talet. Men det går bra med valfri Dremel-kopia. Vidare har jag sandpapprat och putsat ytan till jag blev nöjd.
Därefter har jag monterat ihop halsbandet med svart kedja, silverkedja och ett gäng billiga glas- och plastpärlor.
Voilá!

2 kommentarer:

jh sa...

Så fint! Jätteroliga pyssel du har :)

majjsan sa...

Åh. tusen tack. Gud så glad jag blir. tack!